понедельник, 26 декабря 2016 г.

Прикметник




Прикметник


  • Прикметник — це самостійна частина мови, що вказує на ознаку предмета і відповідає на питання який? яка? яке? чий? чия? чиє?

Ознака предмета визначається за кольором (червоний), за розміром (великий), за матеріалом (скляний), за приналежністю (братів), за сприйняттям на смак, дотик, нюх (солодкий, м’який, духмяний), за зовнішніми прикметами і внутрішніми властивостями (білявий, стрункий, веселий), за просторовими й часовими відношеннями (далекий, ранній).
      

  • Прикметник має 3 розряди за значенням:

1. Якісні (ознаки предмета, що можуть проявлятися більшою чи меншою мірою):
кмітливий – кмітливіший — найкмітливіший.
2. Відносні (ознаки предмета за його відношенням до інших предметів, дій, обставин):
бурштинове (намисто), осінній (день), перелітні (птахи).
3. Присвійні (вказують на належність предмета кому-небудь і відповідають на питання чий? чия? чиє?:
мамина (казка), батьків (сміх), ведмежий (барліг).

  •   Якісні прикметники мають повну та коротку форму (рясний — рясен, повний – повен, зелений - зелен).

     

  • Якісні прикметники можуть утворювати ступені порівняння.

1. Вищий ступінь.
     • Проста форма (за допомогою -іш-, -ш-). добрий — добріший.
     • Складена форма (за допомогою слів більш або менш).добрий — більш добрий.
2. Найвищий ступінь.
     • Проста форма (за допомогою най-, ок-, що- та прикметника вищого ступеня). щонайдобріший.
     • Складена форма (за допомогою слів найбільш, найменш або від усіх, над усе та прикметника вищого ступеня). найбільш добрий,добріший над усе.

                                                           Тренувальні вправи




1. Продовжіть речення. Морфологія – це…
А) словниковий склад мови;                               
Б) розділ науки про мову, що вивчає слово як частину мови;
В) розділ науки про мову, що вивчає речення;     
Г) розділ науки про мову, що вивчає морфемний склад мови.

2. З′ясуйте, у якому рядку всі прикметники належать до одного розряду:
А) нічний, гірський, науковий, Надійчин, довгий;                     Б) батьків, сестрин, Софіїн, дідів, Тарасів;
В) дерев′яний, паперовий, лагідний, братів, чарівний;              Г) Маріїн, батьківський, зелений, земляний.

3. З′ясуйте, у якому рядку при утворенні вищого ступеня у всіх прикметниках відбуваються звукові зміни приголосних:
А) легкий, боязкий, ковзкий, різний;                         Б) довгий, тугий, важкий, в′язкий;
В) близький, низький, дорогий, вузький;                  Г) рідний, веселий, вузький, природний.

4. До якісних належать усі слова в рядку:
А) сучасний, чесний, громоподібний;           Б) дідівський, лункий, приязний;        
В) гостинний; кольоровий, умілий;                Г) давній, серйозний, нагальний.                    
Д) здоровенний, зависокий, гнідий.

5. До відносних належать усі прикметники варіанта:
А) молочний, комп’ютерний, голий;            Б) триколірний, прохолодний, річковий;
В) колективний, заочний, біологічний;         Г) систематичний, окремий, веселий;
Д) докладний, музейний, сіруватий.

6. Правильно утворено форми ступенів порівняння прикметників у рядку
А) якнайтепліший, щонайвужчий, пречесніший;                
Б) найменш білявий, найтовстіший, менш свіжий;
В) знесиленіший, найбільш суворий, відважніший;            
Г) ліпший, найбільш упевнений, молодший за всіх;
Д) щонайкращий, більш грамотний, самий вагомий;

7. Відредагуйте речення.
1) Комп′ютеризація – найбільш характерніша ознака нашого часу.
2) Найбільш дотепнішим був виступ ліцеїстів.
3) Самі передові фермерські господарства одержали високий урожай зернових.
4) Я тепер дивлюся на все другими очима.
5) У другий раз будеш розумнішим.

8. Зробіть морфологічний розбір прикметників.
Вдень, важко розпластавши на мокрих зморених очеретах крила, шерхло дихала порепаними губами гаряча юга, почали на плавні падати грози.

Схема морфологічного розбору прикметника
  1. Початкова форма (ч.р. одн.).
  2. На яке питання відповідає в реченні?
  3. Розряд за значенням: якісний, відносний чи присвійний.
  4. Форма: повна чи коротка.
  5. Для якісних – ступінь порівняння (проста і складена форма вищого і найвищого ступенів).
  6. Група: тверда або м’яка (зверну увагу на приголосний, на який закінчується основа слова!).
  7. Рід, число, відмінок.
  8. Спосіб творення, якщо слово похідне ( для цього варто згадати морфеміку!).
  9. Особливості правопису.
  10. Синтаксична роль у реченні.

Комментариев нет:

Отправить комментарий